TOMASZ DROZDEK (ps.T.ETNO) – ur. w 1979 r. w Radomsku; kompozytor, multiinstrumentalista etniczny, kolekcjoner rzadkich instrumentów z rożnych stron świata (obecnie posiada ich ponad 300), perkusista, perkusjonalista. Wykwalifikowany pedagog i anglista, certyfikowany trener (EQF5), animator społeczno-kulturalny. Prywatnie mąż i tata piątki dzieci. Aktualnie mieszka w Katowicach.
W „okresie radomszczańskim” swojej działalności – współzałożyciel Stowarzyszenia Młode Radomsko i jego przewodniczący w latach 2001 – 2006. Młode Radomsko we współpracy z Miejskim Domem Kultury zainicjowało i zrealizowało szereg imprez o charakterze kulturalnym i społecznym, m.in. maraton filmowy Noc Kinożerców, a także koncerty, wystawy, panele dyskusyjne i inne; perkusista w kilku różnych lokalnych zespołach muzycznych, w tym w zespole SoundLab, grającym math-metal. W 2008 wyprowadził się do Częstochowy; w latach 2009 – 2012 pracował jako instruktor oraz animator społeczno-kulturalny w MDK w Blachowni (k. Częstochowy).
W 2012 przeprowadził się do Katowic i rozpoczął rozwijanie swojej profesjonalnej kariery muzycznej związanej z zamiłowaniem do nietypowych instrumentów z całego świata, których kolekcjonowanie rozpoczął dwa lata wcześniej.
Od 2012 stale współpracuje z grupą teatralną MUMIO. Aktualnie bardzo dużą popularnością cieszy się stworzony wraz z Magdą Umer komediowy spektakl muzyczny „Przybora na 102”, w którym wykorzystane są teksty i piosenki Kabaretu Starszych Panów.
W 2018, z zespołem TULIA, został laureatem 55. KFPP w Opolu. Debiutancka płyta zespołu, na której zaaranżował i nagrał wszystkie partie instrumentów etnicznych (ok. 50 rożnych) aktualnie ma status podwójnej platynowej płyty i otrzymała nagrodę Fryderyk 2019 w kategorii „fonograficzny debiut roku”.
Jako T.ETNO, wydał dwie solowe płyty: DVD „Dźwięki (z) krypty” (multiinstrumentalny solo-act) oraz „(u)Twory” (album studyjny). Na obydwu wydawnictwach sam wykonał wszystkie partie instrumentalne, grając na kilkudziesięciu rożnych instrumentach.
Jako muzyk sesyjny wziął udział w nagraniu ok. 20 rożnych wydawnictw muzycznych, wykonując partie instrumentów etnicznych i perkusyjnych. Jest regularnie zapraszany do udziału w rożnorodnych projektach muzycznych (etniczne, folkowe, rozrywkowe, chóralne, rockowe, jazzowe, klubowe i inne). Jego kompozycje pojawiły się dwukrotnie w radiowych słuchowiskach reżyserowanych przez Barbarę Marcinik w Radiowej Trójce (w 2014 r. oraz 2015 r.).
Regularnie współpracuje z czołowymi polskimi muzykami, aktualnie są to m.in.
– Darek Malejonek – Maleo Reggae Rockers, Panny Wyklęte, 2TM2,3, wcześniej Moskwa, Kultura,
– Tomasz Budzyński – Armia, 2TM2,3 wcześniej Siekiera,
– prof. Mariusz Bogdanowicz – kontrabasista jazzowy, prezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, wykładowca UMCS w Lublinie,
– prof. Krzysztof Szydzisz – dyrygent chóralny, wykładowca Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu,
– Raidho – warszawski DJ i producent muzyczny, z którym wspólnie tworzą klubowy duet łączący brzmienia elektroniczne i etniczne.
Dotychczas występował rownież na jednej scenie takimi artystami jak: Marika, Ifi Ude, Katarzyna Pakosińska, Czesław Mozil, Marian Opania, Krystyna Tkacz, zespół TGD, Anna Maria Jopek, Natalia Niemen, Kuba Badach, L.U.C., Natalia Nykiel, Renata Przemyk, Kasia Moś, Jerzy Mazoll, Renata Przemyk i inni.
Gra również solowe koncerty, prowadzi pokazy instrumentów etnicznych, oraz warsztaty produkcji instrumentów recyklingowych, a także autorskie warsztaty muzyczne. Pracuje z wszystkimi grupami wiekowymi, a także z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Prowadzone przez niego zajęcia, łączą walory muzyczne i artystyczne z zagadnieniami profilaktyki, muzykoterapii, integracji, komunikacji w grupie, itp.
Komponuje muzykę do przedstawień teatralnych, audycji radiowych, udźwiękawia produkcje audio i wideo, itp. W wolnym czasie tworzy swoje własne instrumenty muzyczne.
FB: https://www.facebook.com/tetnoinstrumentyswiata/
YT: https://www.youtube.com/channel/UCKcXh0izuIY_XasQDv9x42w
Utwór pt. „Inspektor Fołta”: https://www.youtube.com/watch?v=kGM8MxWwWLc
fot. z archiwum T.D.
Narzędzia Dostępności